فرودگاه بینالمللی هونگچیائو در شانگهای، از کیوسکهای سلفسرویس مجهز به فناوری تشخیص چهره برای پذیرش مسافر و دریافت بار، بازرسی امنیتی و سوار شدن به هواپیما رونمایی کرد. اکنون به لطف معرفی این فناوری تشخیص چهره، مسافران این فرودگاه بینالمللی میتوانند از صورت خود برای اثبات هویت در گیت پذیرش پرواز استفاده کنند. این فناوری، قسمتی از پروژه بلندمدت استقرار سیستمهای تشخیص چهره در سراسر چین است و هماکنون اقدامات مشابهی در فرودگاههای پکن و شهر نانیانگ در استان هنان در مرکز چین در حال انجام است.
اگرچه بسیاری از فرودگاههای چین در حال حاضر از فناوری تشخیص چهره برای تسریع کنترلهای امنیتی استفاده میکنند، اما سیستم مورداستفاده در فرودگاه شانگهای اولین سیستم کاملاً خودکار به شمار میآید. ژانگ ژنگ، مدیرکل بخش خدمات زمینی شرکت هواپیمایی اسپرینگ به عنوان اولین شرکت هواپیمایی که از این سیستم در فرودگاه هونگچیائو استفاده میکند، بیان داشت: «این اولین بار در چین است که تمام فرایند پذیرش پرواز به شکل سلفسرویس انجام میشود». در حال حاضر تنها افرادی که دارای کارت شناسایی چینی هستند میتوانند از این فناوری استفاده کنند. بر اساس اعلام شرکت هواپیمایی اسپرینگ، ۸۷ درصد از ۵۰۱۷ مسافری که از زمان راهاندازی این فناوری با هواپیماهای این شرکت سفر کردهاند، از سرویس پذیرش پرواز خودکار استفاده نمودهاند. همچنین، این شرکت اظهار داشت که این کیوسکهای جدید میتوانند زمان پذیرش را تا کمتر از یکونیم دقیقه کاهش دهند.
فناوری تشخیص چهره در دیگر بخشهای کشور چین نیز در حال ورود به زندگی روزانه مردم است. برای مثال، پلیس این کشور از سیستمهای تشخیص چهره برای شناسایی افراد موردنظر در اماکن پرجمعیت و معابر شلوغ استفاده میکند و در تلاش برای ایجاد یک سیستم ملی یکپارچه متشکل از دادههای دوربینهای نظارتی است.
همچنین، یکی از شعبههای رستوران KFC در هانگژو در نزدیکی شانگهای به مشتریان امکان میدهد صورتحساب خود را با استفاده از فناوری تشخیص چهره پرداخت کنند. مدرسهای در چین نیز از دوربینهای تشخیص چهره برای پایش رفتار دانشآموزان در کلاسها استفاده میکند؛ و صدها دستگاه خودپرداز در ماکائو نیز به دستگاههای تشخیص چهره مجهز شدهاند تا از پولشویی جلوگیری کنند.
با این حال، مایا ونگ، پژوهشگر ارشد دیدهبان حقوق بشر در چین، خاطرنشان کرد هزینه این افزایش راحتی ممکن است تشدید نظارت بر شهروندان در کشوری باشد که مقررات کمی در مورد نحوه استفادهی دولت از دادههای بیومتریک دارد. وی بیان کرد: «دولت از دادههای بیومتریک و هوش مصنوعی برای ضبط و رهگیری افراد و کنترل اجتماعی آنها استفاده میکند. ما نسبت به افزایش استفاده از فناوریهای تشخیص چهره در این کشور نگران هستیم؛ زیرا این سیستمها دادههای بسیار زیادی را برای رهگیری مردم در اختیار مقامات قرار میدهند».
شرکت چینی چندملیتی علیبابا ماه گذشته اعلام کرد که تصمیم دارد روباتهای هوشمندی را برای استفاده در صنایع خدماتی کلیدی، نظیر صنعت هتلداری، راهاندازی کند تا کارایی این صنایع را افزایش دهد و به تقاضای مصرفکنندگان برای ارائه خدمات سریعتر، پاسخ گوید.
روبات دیگری به نام Space Egg که اندازهای حدود یک متر دارد، علاوه بر قابلیتهای مختلف خود، به فناوری تشخیص چهره نیز برای شناسایی و راستیآزمایی افراد مجهز شده است.
شرکت فوجیتسو نیز به تازگی روش جدیدی برای پرداخت ارائه کرده است که نه تنها به کارت نیازی ندارد، بلکه غیرتماسی است. این فناوری غیرتماسی میتواند افراد را تنها با استفاده از رگهای کف دست و دادههای چهره شناسایی کند. طبق اعلام این شرکت بزرگ ژاپنی، این فناوری یکپارچه احراز هویت بیومتریک نویدبخش ایجاد جامعهای بدون پول نقد است، زیرا میتواند هویت فرد را در فروشگاههای فیزیکی نیز شناسایی کند یا پذیرش افراد را در ورودی هر محلی و رویدادی انجام دهد.
چین تنها کشوری نیست که از فناوری تشخیص چهره در فرودگاهها استفاده کرده است. مسافران بینالمللی شرکت هواپیمایی کانتاس نیز از ماه جولای، فناوری بیومتریک را در فرودگاه سیدنی آزمایش کردهاند که در مرحله اول، از فناوری تشخیص چهره برای تکمیل خودکار پذیرش پرواز و تحویل بار، دسترسی به سالن پرواز و سوار شدن به هواپیما استفاده شده است. مراحل بعدی که برای آزمایشهای آتی پیشنهاد شدهاند، شامل پذیرش موبایل و فرایند خودکار پردازش دادههای عبور از مرز است که به مسافران اجازه میدهد از چهره خود به عنوان اطلاعات شناسایی برای احراز هویت خود استفاده کنند.
جف کولبرت، مدیرعامل فرودگاه سیدنی، عنوان کرد: «ما بسیار هیجانزده هستیم که مسافران منتخب شرکت کانتاس اکنون این فرصت را دارند که این فناوری بسیار پیشرفته را به عنوان بخشی از این اتفاق برجسته تجربه کنند. در آینده، نیازی به ارائه گذرنامه و پاسپورت در گیت پذیرش پرواز نخواهد بود و لازم نیست مسافران در جیب خود یا در گوشی هوشمند خود به دنبال پیدا کردن کارت پرواز بگردند. چهره شما در هر مرحله از این فرایند، در حکم گذرنامه و کارت پرواز شما خواهد بود».
پس از آزمایش فناوری تشخیص چهره در فرودگاه کانبرا که به مسافران اجازه میدهد بدون ارائه گذرنامه از هواپیما به پایانه فرودگاه بروند، پیتر داتن، وزیر امور داخلی استرالیا، در ماه فوریه اعلام کرد که استفاده از این فناوری در فرودگاهها در حال نزدیک شدن به واقعیت است. وی بیان کرد: «من میخواهم افرادی که به فرودگاههای ما میآیند، هنگامی که از هواپیما پیاده شدند بدون توقف به راه خود ادامه دهند؛ و اکنون زیاد از این هدف دور نیستیم. با فناوری تشخیص چهره در هنگام حرکت، گذرنامههای افراد در جیب آنها باقی خواهند ماند؛ آنها مستقیم از هواپیما به طرف جلو حرکت میکنند و فرودگاه را ترک میکنند».
منبع:
1 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید
درود بر شما تیم علوم سبز،
اگر بخوان کل چهره های فرودگاه را اکی کنن یعنی کل دیتابیس آدم های خلاف را باید داشته باشن و هر لحظه از یک سرور مرکزی بروز کنن و البته یک سازمانی هم دنیا تشکیل بشه برای اینکار (شایدم است) که چهره افراد خلاف را ذخیره کنه و کل کشور ها بتونن از API اون استفاده کنن. خیلی ایده جالبی است ولی فک کنم در آینده چیزی به اسم حریم خصوصی نداشته باشیم 🙂 اسمارت تی وی ها در خونه ما را میشناسن گوشی ما را میشناسه; ادم هایی که باهاشون رفت آمد میکنیم را میشناسن… فک کنم در آینده یک نفر را خواستن بشناسن اسمش را میزنن و یک گراف طولانی میکشه از زندگیش و میگه کجاها با کیا بوده و چقدر باهاشون بوده…