چندی است که صاحبان و سهامداران فروشگاههای زنجیرهای و خردهفروشیها گرایش به شناسایی و ردگیری رفتار مشتریان خود دارند، تا بهاینترتیب قادر به پیشبینی یا حتی جهتدهی به رفتار آنها بوده و در تصمیمگیری آنها برای خرید نیز دخالت کنند. بهعبارتدیگر، سؤالهایی در مورد رفتار مشتریان در ذهن فروشندگان وجود دارد که در صورت دانستن پاسخ صحیح آنها، سرویسدهی بهتر و ارتقاء میزان فروش و درنتیجه کسب منافع بیشتر، حاصل خواهد شد.
درواقع فروشندگان خصوصیات روانشناختی مشتریان خود را شناسایی کرده و رفتار خرید آنها را تحلیل میکنند و در مراجعات بعدی، رفتار خرید دلخواه خود را به مشتری القاء میکنند. در مقاله روزنامه Guardian با عنوان “How tracking customers in-store will soon be the norm” که در سال ۲۰۱۴ به چاپ رسیده، بهروشنی اشاره میشود که “ردگیری رفتار مشتریان در فروشگاهها به امری عادی تبدیل خواهد شد” و امروز در سال ۲۰۱۸، تحقق این امر در فروشگاهها مشاهده میشود.